Gallery Foto-expositie Oktober 2023 (Foto van de Dwingeloo Radiotelescoop bij het Drentse dorp Dwingeloo)

De Dwingeloo Radiotelescoop, gebouwd in 1954, is een Nederlandse radiotelescoop in de buurt van het Drentse dorp Dwingeloo, aan de rand van de Dwingeloosche Heide in het Nationaal Park Dwingelderveld. Met de DRT zijn onder andere twee kleine sterrenstelsels in de buurt van de Melkweg ontdekt die de namen Dwingeloo 1 en Dwingeloo 2 hebben gekregen. In 2009 werd de radiotelescoop als rijksmonument aangewezen, toen de eerste en grootste draaibare radiotelescoop ter wereld voor professionele astronomie, nu de grootste radiotelescoop ter wereld voor amateurs! De radiotelescoop is een radio telescoop met een enkele schotel met een diameter van 25 meter. Tot 1998 werd de radiotelescoop door ASTRON gebruikt voor wetenschappelijk onder zoek van de Zon en de Melkweg. Door stilstand werd de telescoop door roestvorming aangetast, maar enthousiaste radioamateurs zagen kans de Dwingeloo Radiotelescoop een tweede leven te geven. Zij richtten in 2007 stichting CAMRAS op en begonnen de telescoop op te knappen en te gebruiken.

Cameraspecificaties: brandpuntsafstand: 24mm, ISO: 100, Diafragma: f/14, Sluitertijd: 1/160s.